·
Erwin Panofsky - był to niemiecki historyk sztuki i eseista
pochodzenia żydowskiego, jeden z twórców metody ikonologicznej. Był uczniem austriackiego
historyka sztuki Aby’ego Warburg’a . W latach 1926-1933 był profesorem na
uniwersytecie w Hamburgu, natomiast od 1935 pracownikiem Institute for Advanced
Study w Princeton.
·
Etapy analizy ikonograficzno-ikonologicznej
1.
Opis preikonograficzny –inaczej analiza formalna
dzieła, opisujemy to co widzimy okiem, a nie umysłem (nie posiłkujemy się nabytą
wiedzą czy wyznaniem), przykład: Ostatnia
Wieczerza- mężczyźni siedzący przy stole nakrytym do posiłku
2.
Analiza ikonograficzna – tu wykorzystujemy
wiedzę z zakresu historii typów oraz znajomość źródeł literackich,
identyfikujemy tematy i postacie.
3.
Analiza ikonologiczna – wyjaśniamy sens
przedstawienia, zadajemy sobie pytanie co wiemy o danym dziele ? czas i miejsce
powstania, styl, autor itd.
·
W psychologii poznawczej umysł jest definiowany
jako system poznawczy, który tworzy wiedzę o otoczeniu i wykorzystuje ją do
sterowania zachowaniem. Wiedz jaką
posiadamy może być ukierunkowana naszym wyznaniem, pochodzeniem czy kulturą.
Aby dobrze przeprowadzić analizę preikonograficzną musimy się „wyzbyć” takowej
wiedzy i spojrzeć na dzieło tzw. „nieuprzedzonym okiem”. Może się zdarzyć tak, że wiedza którą
posiadamy jest zbyt mała i uniemożliwia analizę nawet na poziomie opisu
preikonograficznego.
·
Analizując dzieło pod kątem ikonologicznym identyfikujemy
motywy, alegorie i symbole w kontekście kulturowym.
·
Zdaniem Panofsky’ego „ikonografia i ikonologia
stanowią (…) nie dwie odrębne dziedziny badań , lecz kolejne, ściśle od siebie
zależne etapy analizy dzieła i jego wartości”
·
Historyk sztuki chcąc zbadać dzieło metodą
Panofsky’ego, powinien zadawać sobie pytania „od ogółu do szczegółu”
1.
Co przedstawia dzieło ?
2.
Kim są przedstawione postaci ? Czy możemy je
zidentyfikować?
3.
Po ustaleniu odpowiedzi na powyższe pytania
staramy się dotrzeć do głębszych znaczeń przedstawionych wyobrażeń.
CYTATY
„W
ikonologii słowo jest ważniejsze niż obraz. Obraz nie wyjaśniony przez żaden
tekst jest dla ikonologa bardziej nieczytelny niż teksty pozbawione ilustracji.
Dzisiejsza ikonologia przypomina spis tematów literackich uszeregowanych wedle
tytułów obrazów” – G. Kubler
„systemu
metodologicznego przedstawionego przez Panofsky’ego nie można sensownie nazwać
ikonologią, ponieważ ikonologia jest tylko jednym jego elementem. System
Panofsky’ego nie jest ikonologią, lecz systemem historii sztuki opartym na
przekonaniu, iż odczytanie dzieła lub grupy dzieł nie może ograniczyć się do
sfery formalno-przedmiotowej, musi rozciągnąć się na sferę znaczeń umownych i w
ostateczności winno dotrzeć do ich wewnętrznego sensu stanowiącego symptom
postawy ideowej grupy ludzkiej, która je wydała” - J. Białostocki
N.Chojnacka
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.