Marksizm:
Marks i Engels uważali, że sztuka nie jest wytworem jednej, genialnej jednostki ale jeszcze jedną formą produkcji. Każdy człowiek posiada jakieś zdolności artystyczne. W społeczeństwie komunistycznym nie będzie malarzy, a ludzie którzy pomiędzy innymi zajęciami, trudnią się również malarstwem. Dodatkowo nie można odseparować sztuki od otocznia w jakim jest tworzona, od problemów techniki czy klas społecznych. Walter Benjamin (krytyk i teoretyk sztuki) dowodzi, że dzieła sztuki miały kiedyś swoistą aurę, która pochodziła od obecności oryginału. Teraz poprzez możliwość masowej reprodukcji, ta aura zginęła. Zadowalamy się, wieszamy na ścianach wydruki/kopię i często nie czujemy potrzeby by dotrzeć i zobaczyć oryginał.Materializm:
Materialistyczna historia sztuki skupia się na środkach produkcji artystycznej. Zapominamy o problemach ikonografii czy klasyfikacji stylów, interesuje nas tylko proces tworzenia dzieła sztuki. Sztuka zaczęła być postrzegana jako produkt, a nie wytwór "artystycznego geniuszu" (na co również składa się masowa reprodukcja). Zaczęto badać materialną wartość dzieł na podstawie tego jakich użyto materiałów (z czego uzyskano kolory - złoto, lapis itp.) oraz jakiej treści był kontrakt. Sztuka zaczęła być pojmowana jako relacja między artystą, a fundatorem na tle określonych warunków kulturowych. Np. Svetlana Alpers, zajmuję sie badania nad Rembrandtem ale nie pod kontem ikonografii jego dzieł czy stylu. Opisuję ona jego pracownię (miejsce produkcji) oraz jego marketingową strategię (gdyż wiadomo, że Rembrandt często traktował swoje pracę jako towar, którym spłacał długi).Pytania jakie możemy zadać analizując dzieło sztuki:
- Jaki był status społeczny fundatora?
- Jaki był status społeczny artysty w ówczesnym społeczeństwie?
- Czy zachował się kontrakt? Jakie zawierał warunki?
- Jaka była relacja między artystą, a fundatorem?
- Czym kierował się fundator w wyborze artysty?
- Czy obraz był reprodukowany?
- Gdzie był wystawiony? Kto go oglądał?
- W jaki sposób wybrana metoda pracy, zwiększyła wyraz dzieła?
- W jaki sposób na metodę tworzenia wpłynęła ideologia?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.